HART op reis – Zuid Afrika (15) – Clanwilliam.

1 november 2015 - Clanwilliam, Zuid-Afrika

26 – 27 oktober

Onze overnachting op ‘Klein Plaasie’ blijkt onbedoeld de laatste avond kamperen. We rijden door het spectaculaire landschap van de Bottlekloof en de Pakhuiskloof en bereiken in de namiddag Clanwilliam. Het bezoeken van de kwekerij van Bertu en Alta was een belangrijk doel van deze reis. Op de farm blijkt een prachtige kleine cottage te liggen, die we naar believen mogen gebruiken. We hebben onze tenten al uitgeklapt, maar kiezen lekker voor een luxe bed, met aansluitend ieder onze eigen badkamer. Prachtig uitzicht over de bergen. We barbecueën s’ avonds boven een in een kruiwagen gestookt vuur, verrijdbaar naar ieder gewenste plek. Weber ‘avant la lettre’.

De volgende morgen bezoeken we de kwekerij. Behalve alle variëteiten leucospermum en leucodendron ook citrusvruchten. ‘Ik ben zo blij dat jij eindelijk een keer hier bent’ zegt Bertu. ‘Ik heb van iedereen gehoord dat je de echte farm man bent.’  Nou dat klopt, Hans haalt zijn hart op aan alle schoonheid van producten die hij hier tegenkomt. En ikm vind het leuk om te zien hoe rooibos geteeld wordt.

De middag brengen we door met uitrusten. Het is ook hier 43 graden.

Morgen door naar Kaapstad.