HART op reis – Namibie (7) - Etosha

17 oktober 2015 - Etosha, Namibië

14 – 15 oktober

Hitte, droogte, zand en stof; dat is Etosha. Een gebied van 110 x 60 km, waar veel wild leeft. Het grenst aan een zoutpan van nog eens dezelfde afmetingen. Alle campings liggen aan waterplaatsen, waar ’s nachts dieren komen drinken. Eerste avond bivakkeren we op Halali en klimmen we na het eten de heuvel op naar het ‘waterhole’. We zijn getuige van een beginnende romance tussen twee neushoorns. Hij maakt heel wat avances, maar zij heeft er nog niet zo’n zin in en houdt hem met veel gestamp en gesnuif van het lijf. Als we ’s avonds laat nog een keer gaan kijken treffen we er achtentwintig olifanten aan, volwassen dieren, peuters en kleuters. De neushoorns liggen te slapen in de struiken.

De volgende ochtend vertrekken Hans en ik om half 7 voor een gamedrive en komen in een uur tijd meer tegen dan de hele vorige middag. Gnoes, impala’s, rood hartenbeest, springbokken, khoribustars, olifanten en een leeuwin met vijf welpen. Ma leeuw het bloed van de zojuist genoten kluif nog op de kaken.

Tweede nacht kamperen we in Okaukuejo en nemen na al dat stof en zand een heerlijk duik in het zwembad.

Onze auto’s zijn fantastisch. De wegen zijn slecht en ze hossen en crossen ons er probleemloos overheen. De chauffeur is ook uitstekend, laat ik eerlijk zijn. Ze hebben nog het meeste weg van een legertruck. Aan de ene zijkant klap je een luik naar beneden, met een tweepersoons bed en daarboven een tent, aan de ander kant doe je een luik open en schuif je een kookplaat uit, een ander luik herbergt twee watertanks. Binnenin zijn diverse kastjes en een koelbox. Het dak kan opgeklapt worden zodat je in de auto kunt staan. Koken doen we op zijn Afrikaans. Elke avond gaat er een lap vlees in het rooster boven het vuur. Grillmaster Hans zorgt dat ze er perfect weer vanaf komen.

1. Carin:
    18 oktober 2015
    Waauuw, wat hebben jullie alweer veel meegemaakt en gezien.
    Indrukwekkend!
    Ik geniet van jullie verhalen.